format: LP
year: 1987
country: USA
label: Raindancer
#: [tba]
info: Innersleeve with lyrics
style: US Metal
Tracks
1) Animal Love
2) Call Me
3) Don't Sing Me The Blues
4) A Call To Arms
5) Gypsy Road
1) Black Hawk
2) Sonorian Run
3) Forever And A Day
4) La Tormenta
a) Silhouette Of Tears
b) The Storm Is Coming
c) Dinetkah
d) Chinde
OK, I’m gonna keep the backstory to a minimum here. If you’re reading this, you likely already know that this is one of the hardest to find US metal albums of the 1980s, that there’s a bootleg Japanese LP version and even it demands a ridiculous price tag, that members of the band were incarcerated for some pretty sketchy dealings, etc etc. Let’s skip all that and talk about the music because, by the grace of Lemmy and all his Hells Angels, this is a really cool album!
Stylistically it’s a bit hard to describe ‘Valley of the Shadow’. Vocalist Cole Bailey has a relatively deep voice and reminds me just a little of Andrew Eldritch. The album isn’t thrashy or glammy, but it’s also not your typical ‘MAIDEN/’PRIEST style of Metal either. Some of the tracks, such as ‘Animal Love’ and the BLONDIE cover, ‘Call Me’, go for a really pumped up ‘rawk’ sound a bit reminiscent of GRUDGE or CARNAGE. Some listeners categorize these tracks as too corny for their tastes, and I can see their point, though personally I find them fun. Other tracks, including ‘Gypsy Road’ and Sonorian Run’, invoke a weird ‘desert metal’ vibe that conjures images of winds sweeping across a western US landscape where the empty highway stretches off into the sunset. Carl McCoy and Co. really should have lent WARZWOLF their stage threads- the whole weather-beaten duster look would match the atmosphere on some of these tracks spot-on. The end result is a set of tracks that always feel muscular and weighty, being equal parts simple, fun, brooding, and heavy.
It’s not an album that’s gonna appeal to everyone. Some will say it’s not heavy enough or fast enough, others will be turned off by the tunes that lean a bit too close to the MANOWAR cheese wheels of fire. But even disregarding its status as one of the real Holy Grail Metal vinyl items in terms of rarity, I think the album has a great, unique, and undoubtedly Metal sound to it, and I really, really wish the damn thing wasn’t so rare and expensive, ‘cause it would look great sitting on my record shelf. Someone needs to unearth a box of old copies!
Das in Goldfarben gehaltene, einfach gestaltete aber geschmackvolle Cover regt unweigerlich den Speichelfluss an. Auch der Titel verspricht eine Edelmetallprägung. Wendet man diese Medaille aber, so stellt man mit Erschrecken jene anatomischen Feinheiten fest, die so gar nicht ins Weltbild eines Metallers passen. Haarspray und Kunstfrisuren, die den Betrachter selbst die Haare zu Berge stehen lassen und Schminke, mit der man Horden von Black Metal Bands versorgen könnte. Da fällt der eigenwillige Bandname, der nur noch von den US-Powermetallern MOX NIX zu toppen ist, auch nicht mehr ins Gewicht. Herrlich anmutend auch die verblüffende Ähnlichkeit eines Cody Pierce mit Thomas G. Warrior von CELTIC FROST, muss man gesehen haben. Was wird da wohl auf meine Lauscher losmarschieren? Der Opener ist ein unspektakulärer KISS-Rocker mit prägnanter Gitarrenarbeit, "Call Me" könnte durchaus der Feder Blacky Lawless' von WASP entsprungen sein, sehr nett. Die Songs drei bis fünf fallen unter die Rubrik "hätte man sich sparen können", lauwarme, langweilige und uninspirierte Seichtspüler ohne Tiefgang. Die aufkommende Panik wird durch Anwärmen der B-Seite mit "Black Hawk" reduziert, welches endlich mit einem vernünftigen METAL-Riff reinigend wirkt und sogar MANOWAR-Zitate auffährt, ein energisch-cooler Banger mit verbessertem stimmlichen Einsatz des Herrn Cole. "Sonorian Run" mit seinem Glocken/Wind Intro zerrt imaginär einstige METALLICA-Fragmente zu Tage, eine episch-düsterer Song, sehr gelungen. Der dritte Titel startet mit zartem Gitarrengeklimper, um alsbald in eine verspielte Rocklandschaft einzumünden, etwas für Kerzenabbrenner. Doch alles Gute kommt wie immer zum Schluss: Das vierteilige, über siebenminütige "La Tormenta" zeigt WARZWOLF's wahres Talent. Wieder ein Zupf-Intro, eingebettet in Windböen aus der Retorte, sich dramatisch steigernd und gipfelnd in eine MANOWAR-Pathos-Walze, die effektvoll durch Keyboard-Chöre untermauert wird. Hier sieht man vor dem volltrunkenen Auge einen Ritter mit seinem Schlachtross dem Sonnenuntergang entgegenreiten. Durch die nun ausgereiftere Gesangestechnik entstehenden WICKED ANGEL Reminiszenzen wird dieses Prachtstück mit seinem "We are the Warriors of Chinde"-Refrain gekonnt abgerundet. Hail !